SOTE-alan palveluntuottajien hyväksyminen palveluntuottajarekisteriin (”Soteri”)

Soteri on Valviran ja aluehallintovirastojen (avi) yhteinen rekisteri, jonne voi tehdä rekisteröintihakemuksia, -ilmoituksia ja -muutoksia sosiaali-, terveydenhuoltoon tai varhaiskasvatukseen liittyen.

Systeemi toimii siten, että jos palveluntuottaja toimii usean avin alueella, hyväksynnän tekee Valvira. Samoin, jos tuotettava palvelu on puhtaasti etänä tuotettava palvelu, hyväksynnästä vastaa Valvira. Jos palveluntuottaja toimii vain yhden avin alueella, ko. avi tekee ratkaisun.

Tällä hetkellä käsittelyjono on n. 3 kuukautta. Huonoin tilanne on ollut Etelä-Suomessa ja ministeriö on velvoittanut kaikki maan avit purkamaan tätä hakemusjonoa. Tämä pidentää ymmärrettävästi käsittelyaikoja muualla maassa, mutta tilanne on hankala hakijoiden kannalta.

Tapauskohtaisesti, rekisteröintihakemuksen hyväksymistä saattaa viivästyttää puutteellinen vastaaminen viranomaisen esittämään lisätietopyyntöön. Tiedonkulussa on saattanut olla katkoksia, ja tieto lähetetystä lisätietopyynnöstä ei ole tavoittanut hakijaa. Viivytyksen minimoimiseksi käsittelyviranomaiset kehottavatkin valmistelemaan hakemukset huolellisesti ja vastaamaan viivytyksettä mahdollisiin lisätietopyyntöihin.

Viranomaiset ohjeistavatkin hakemuksen jättäneitä ensimmäisenä kirjautumaan uudelleen Soteri-järjestelmään tarkastelemaan hakemuksen tilaa ja tarvittaessa reagoimaan mahdollisiin lisätietopyyntöihin.

Jos hakemuksen jättämisestä on jo useampi kuukausi aikaa, eikä hakija löydä Soterista lisätietopyyntöä tai muuta selitystä hyväksynnän viipymiselle, hänen kannattaa ottaa yhteyttä Länsi- ja Sisä-Suomen Aluehallintovirastoon asian selvittämiseksi joko puhelimitse tai sähköpostilla. Sähköpostilla asioitaessa viestissä on tärkeää muistaa mainita yrityksen kotipaikka ja toiminta-alue, sillä asiakaspalvelun sähköpostiosoite on käytössä koko maassa. Yhteystiedot alla.

 

asiakaspalvelu@avi.fi

0295 016780 (suomi)

0295 016781 (ruotsi)

© Business Kangasala 2024 Creative Crue